Komentarze: 0
Środa, 15 marca 2006
GIMNAZJUM W SIERAKOWIE
SZKOŁĄ O EUROPEJSKICH ASPIRACJACH
W ciągu ostatnich kilku miesięcy Gimnazjum w Sierakowie im. Adama Olbrachta Przyjmy – Przyjemskiego pracuje intensywnie w ramach europejskiego programu Sokrates – Comenius, realizując projekt pod nazwą: ENCOHAN - Energia w rękach konsumentów. W ramach tego przedsięwzięcia grupa nauczycieli: Anna Andruszkiewicz – nauczycielka języka angielskiego, Piotr Mosiek – dyrektor szkoły oraz Rafał Dziewięcki – nauczyciel historii wraz z uczniami: Magdą Jeziorską, Anną Sławińską, Mateuszem Ciesielskim i Mateuszem Gierlikiem, uczestniczyli w wizycie studyjnej we Francji w dniach: 5 – 11 marca 2006 roku. Głównym miejscem prac nad projektem było Lycee Horticole de Romans w miejscowości Romans na południu kraju.
W wizycie oprócz polskiej brały też udział delegacje placówek z Francji, Grecji, Holandii, Rumunii, Turcji, Węgier, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Koszty przedsięwzięcia pokrywały środki z agencji narodowych poszczególnych krajów, które szkoły pozyskały wcześniej ubiegając się o europejskie granty. Na zdjęciu delegaci z Polski przed francuską szkołą. (fot. Gim. w Sierakowie)
W trakcie kilkudniowych obrad i prac warsztatowych grupy z poszczególnych państw przedstawiały prezentacje multimedialne na temat źródeł i zasobów energii w poszczególnych krajach i regionach Europy, metod i technologii jej pozyskiwania, jak również jej związku z możliwościami rozwoju kraju w różnych sektorach gospodarki. Delegacje miały okazję zapoznać się ze specyfiką funkcjonowania francuskiej placówki oświatowej, która miała charakter rolniczo – ogrodniczy; zwiedzały szkolne plantacje, szkółki ogrodnicze, szklarnie, profesjonalnie wyposażone specjalistyczne laboratoria oraz pracownie.
Gimnazjaliści podczas prezentacji. (fot. Gim. w Sierakowie)
Zwiedzano też tamę i elektrownię wodną na rzece Rodan, elektrownię atomową w Cruas, a także miasta: Romans, Valence i Lyon oraz spotkano się z władzami Doliny Rodanu w Regional Counsil of Rhne – Alpes Region. Spotkanie poświęcone zostało omówieniu najistotniejszych kwestii rozwoju regionu oraz udziału w nim dostępnych i pozyskiwanych zasobów energetycznych.
Uczniowie w trakcie prac warsztatowych. (fot. Gim. w Sierakowie)
Na zakończenie wizyty koordynatorzy projektu dokonali ewaluacji prac warsztatowych, jak również stopnia zaawansowania i kierunku prac nad realizacją tematu przedsięwzięcia w poszczególnych krajach. Kolejne spotkanie studyjne dla wszystkich uczestników programu zaplanowane zostało na przyszły rok, gościem i organizatorem przedsięwzięcia będzie Gimnazjum w Sierakowie.
(tekst Gim. w Sierakowie/oprac. W. Fengler)